torsdag 22 september 2016

Hasselnöts- och päronbullar

Det har nu gått drygt en månad sedan jag började på konditorutbildningen och trivs som fisken i vattnet. Vi är i full gång med att göra allt från en himla massa frallor och bullängder till munkar och surdegsbröd.
Denna vecka funderade vi lite på produktutveckling och då fick vi utveckla vårt egna recept på exempelvis något bröd eller bullar. Precis vad jag älskar! Jag hade en vision på vad jag ville göra direkt från start, nämligen bullar med någon höstig smak. Jag fyllde bullarna med en rostad hasselnötsfyllning och päronkompott med mycket vanilj. Och ni anar inte vad gott det blev!

Jag presenterar åt er; de ultimata höstbullarna.

HASSELNÖTS- OCH PÄRONBULLAR:

5 dl vatten
50 g jäst
1 ägg
190 g strösocker
190 g mjukt smör
15 g kardemumma
ca 1100 g vetemjöl
10 g salt
ägg blandat med en skvätt vatten + salt till pensling
hackade hasselnötter
Smula jästen i en bunke och slå på vattnet. Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt alla ingredienser förutom saltet. Kör degen i maskin 2 min på låg hastighet. Tillsätt saltet och fortsätt köra degen på hög hastighet 6 min. Degen är klar när du kan bilda ett glutennät av degen som inte går sönder. Gör det genom att ta en liten bit av degen och sträcka ut den så mycket du kan, det ska bli en tunn tunn hinna som i princip är transparent. Låt degen vila ca 10 min. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och kavla ut degen till en rektangulär platta. Bred ut hasselnötsfyllningen över hela degplattan. Vik över ena halvan av degen över den andra halvan. Kavla ovanpå några gånger lite lätt. Skär upp degen i ca 1 cm:s breda remsor. Ta en remsa och vik den dubbelt. Tvinna remsan och gör sedan en knut av remsan. Lägg i pappersformar på en plåt. Gör likadant med resterande deg. Låt jäsa 3o – 40 min. Pensla bullarna med ägg, spritsa in päronkompott i mitten och strö på hackade hasselnötter. Grädda i mitten av ugnen på 225 grader, ca 10 min.
Hasselnötsfyllning:
100 g hasselnötter (med skal)
1 1/2 dl farinsocker
200 g mjukt smör
Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna. Häll nötterna i en kökshandduk och gnugga bort skalet. Lägg hasselnötterna i en matberedare/mixer och mixa till ett grovt mjöl. Det kan med fördel finnas bitar av nötterna kvar, bara gott med lite att tugga på. Tillsätt sockret och smöret och mixa ihop till en slät fyllning.
Päronkompott:
3 päron
1 vaniljstång
90 g strösocker
saften från 1 citron
Skala och kärna ur päronen. Skär päronen i små bitar och lägg i en kastrull. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg vaniljstång + frön i kastrullen. Tillsätt socker och citronsaft och låt koka ca 1o min tills päronen blivit mjuka och det blivit en kompott. Mixa kompotten lite slätare, men behåll gärna lite päronbitar. Låt svalna och lägg i en spritspåse.
 //Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar