lördag 17 december 2016

Godaste vörtbrödet

Inte för att skryta, men detta kan nog vara det godaste vörtbrödet jag både bakat och smakat. Vörtbröd är obligatoriskt på julbordet enligt mig, gärna med julsk*nka och senap på och hembakat bröd slår allt köpebröd med hästlängder. Det bästa av allt, detta bröd är hur lätt som helst att göra!

Här får ni receptet på godaste vörtbrödet:

Godaste vörtbrödet:

3 limpor
1 flaska mörkt öl (eller porter), 33 cl
3 dl julmust
Reducera öl och julmust i en kastrull till 5 dl. Låt vätskan kallna helt.

50 g jäst
den reducera degvätskan, 5 dl
50 g mjukt smör
150 g mörk sirap, ca 1 dl
2 msk mald pomerans
1/2 msk mald ingefära
1/2 msk mald nejlika
500 g rågmjöl
340 g vetemjöl
2 1/2 dl russin, blötlagda
20 g salt

Smula jästen i en bunke, slå på degvätskan och lös upp jästen i vätskan. Tillsätt alla ingredienser förutom russin och salt och börja med att köra degen i en assistent på låg hastighet 3 min. Tillsätt saltet och fortsätt köra degen på hög hastighet ca 7 min. Kolla om du behöver tillsätta lite vatten eller mjöl om degen är för hård eller lös. Tillsätt russinen som du silat bort vattnet från under de sista 2 min. Testa glutennätet i degen genom att ta en bit och dra ut den. Degen är klar när du klarar att få en tunn transparent hinna som inte går sönder. Om degen går sönder, fortsätt köra degen några minuter. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och låt vila ca 10 min. Dela degen i tre bitar, 555 g/bröd och rundriv till tre runda bröd. Om du vill ha runda vörtbröd är bröden nu klara och det är bara att lägga de på en plåt klädd med bakplåtspapper. Vill du istället ha avlånga limpor som jag gjort är det bara att följa bildbeskrivningen nedanför;






Sätt ugnen på 250 grader. Låt bröden jäsa under bakduk ca 45 – 50 min till dubbel storlek. Lägg in bröden i ugnen och sänk temperaturen till 220 grader. Grädda bröden ca 30 min. Blanda under tiden ihop;
1/2 dl vatten
1/2 mörk sirap
Pensla bröden med sirapsvattnet direkt när de kommer från ugnen och låt bröden sedan svalna.
//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar