måndag 26 december 2016

Min juliga rocky road

Rocky road har jag alltid haft en extrem förkärlek för, men har inte gjort det på flera år eftersom jag aldrig hittat gelatinfria marshmallows. I år dock fick jag några påsar av något som heter tomteskallar (gelatinfritt skumgodis), inte direkt marshmallows kanske, men så nära jag kunde komma. Då passade jag ju på att göra mitt älsklingsgodis! Klassisk rocky road brukar innehålla choklad, marshmallows, saltade jordnötter och dumle, men jag gjorde istället en egen juligare blandning av typ allt gott som finns. Pepparkakor, torkade tranbär, dumle gingerbread, tomteskallarna, jordnötter… En salig, men galet god, blandning.



Min juliga rocky road:
200 g mörk choklad
200 g mjölkchoklad
12 st krossade pepparkakor
ca 1 påse Dumle Gingerbread
ca 1 påse tomteskallar eller marshmallows
175 g saltade jordnötter
1 1/2 dl torkade tranbär
Lägg de krossade pepparkakorna, halverade dumle-kolor, tomteskallar/marshmallows klippta i mindre bitar, jordnötter och tranbär i en skål. Smält båda chokladsorterna i mikron eller i vattenbad och häll det sedan över blandningen i skålen. Rör om så allt täcks helt med choklad. Klä en form med bakplåtspapper (eller använd en aluminiumform) och häll ut blandningen där i. Låt det stelna i kylskåp några timmar och skär sedan upp det i små bitar. Förvara i kylskåpet.



//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar