onsdag 28 december 2016

Ris á la malta med mandarinkompott, choklad och hasselnötter

Om man råkar ha kvar risgrynsgröt från julen är det här ju den perfekta desserten att göra! Vi har som tradition i min familj att göra ris á la malta på juldagen, vi brukar alltid koka lite extra risgrynsgröt på flit för att få en skål över.

Jag älskar ris á la malta, så himla gott, trots så få ingredienser. I år kände jag för att ”piffa upp” den klassiska desserten en aning och kokade en kompott av mandarinsaft- och klyftor som jag toppade desserten med. Hade även kvar karamelliserade hasselnötter och mörk choklad från julgodiset och det blev galet gott som topping på det hela!

Ris á la malta med mandarinkompott, choklad och hasselnötter:

4 port
1 1/2 dl vispgrädde
3 dl kallt, kokt risgrynsgröt
1/2 – 3/4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Vispa grädden, inte allt för hårt. Blanda ner risgrynsgröt, flor- och vaniljsocker i grädden och rör om till en slät, fluffig massa.
Mandarinkompott:
saft från 4 mandariner
klyftor från 2 mandariner
3/4 dl strösocker
1/2 tsk mald kardemumma
Lägg alla ingredienser i en kastrull och låt småkoka ca 15 min tills du har en rätt tjock kompott. Låt svalna.
3 mandariner, filéade
mandarinkompotten
grovhackad mörk choklad
grovhackade rostade hasselnötter eller karamelliserade hasselnötter
Lägg de filéade mandarinklyftorna på botten av portionsskålar. Portionera ut ris á la maltan jämnt i skålarna. Toppa med en sked mandarinkompott och avsluta med att strö över choklad och hasselnötter.

//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar