söndag 19 november 2017

Raw chokladfudge med pistage & fikon

Det börjar bli jultider! Underbart! Dags att börja planera vad för sorts julgodis det ska bli i år, vad för bullar och kakor som kanske ska bakas och vad som ska stå på julbordet. Jag håller på för fullt med just detta och har i princip färdigt åtminstone vilka godissorter det ska bli i år. Recept kommer givetvis komma på dem vid jul!


Ett tips för dig som vill ha något nyttigare i godisskålen, för dig som håller på med raw food eller för dig som är vegan - här är en raw chokladfudge som smälter i munnen och är helt ljuvligt god. Jag rörde ner kakaonibs, torkade fikon och pistagenötter vilket blev himla gott. För att få mer julsmak på fudgen skulle jag även röra ner lite apelsinskal och någon tesked med pepparkakskryddor. Kan bli hur bra som helst har jag på känn!


Raw chokladfudge:

135 g kokosolja
135 g kokossmör/manna
50 g rå kakaopulver
65 g agavesirap
en nypa salt
ca 7 st torkade fikon
3 msk kakaonibs
1 1/2 dl pistagenötter

flingsalt
rå kakaopulver

Mät upp kokosolja och kokossmör i en värmetålig skål och låt smälta ihop över ett vattenbad. Ta bort skålen från värmen och vispa ner kakao, agave och salt. Skär fikonen i mindre bitar och rör ner fikon, kakaonibs och nötter i blandningen. Klä en form (jag hade en på 20 x 20 cm) med bakplåtspapper eller plastfolie och häll i blandningen. Strö över lite flingsalt om du vill. Låt stelna i kylskåpet några timmar. Skär upp i små bitar och pudra över lite kakaopulver. Godast är dom att äta när dom fått stå i rumstemp. ca 10 min, men dom smälter lätt! Förvara i kylen eller frysen för längre hållbarhet.


/Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar