söndag 18 september 2011

Röd vinbärscurd

Jag lagade här om dagen egen röd vinbärscurd. Istället för att använda citronskal och saft så kokade jag ihop röda vinbär, lite vatten, citronsaft och lite rivet citronskal. Blev sött, väldigt gott och lite syrligt men man skulle kunna har använt mer röda vinbär. Jag hade 3 dl röda vinbär men om jag lagar det någon gång igen tar jag nog mer bär, kanske 5 dl. Curden smakade ganska mycket citron trots allt nu. Receptet på lemon curd kommer från tasteline.com men jag har ändrat lite i receptet.
Röd vinbärscurd:
ca 5 dl röda vinbär
lite vatten
skal från 1/2 citron
saft från 1/2 citron

100 g smör
2 ägg
2 dl socker

Koka upp vinbär, vatten, citronskal- och saft i en kastrull. Sila bären så att inte kärnorna från bären kommer med.
Koka upp de silade vinbären, 1 dl socker och smör tills allt löst sig. Låt svalna lite.
Vispa ägg och 1 dl socker poröst och blanda med vinbärskrämen. Sjud på svag värme tills krämen tjocknar. Den får inte koka.
Häll upp på rena burkar, låt svalna och sätt på lock. Förvara i kylskåp. Hållbarheten är 10-12 dagar.

Det här är också mitt bidrag till Månadens Sötsak som den här månaden har temat "Syrligt".




















//Matilda

4 kommentarer:

  1. Låter jättegott!
    Några tips på vad man kan ha den till?

    SvaraRadera
  2. Ja, jag skulle nog tänka mig att det skulle vara gott i t.ex småkakor, tårtor, desserter... I det mesta som lemon curd används till.

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag tog bort citron och citronsaft och tog lite mer vatten samt nästan en matsked kardemumma. Det blev mumma!;-)

    SvaraRadera
  4. Kan tänka mig att det blev riktigt gott med kardemumman i.
    När jag gjorde curden tyckte jag att citronsmaken kanske tog över lite, så man kände inte vinbärssmaken. Tror att det säkert blev starkare vinbärssmak i din nu :)

    SvaraRadera