lördag 25 augusti 2012

Rosa lemonad

Rosa lemonad, det gjorde jag som dryck till mitt dessertbord som jag hade gjort eftersom jag fyllde 15 år och för att jag hade konfirmation. Det blir riktigt gott och friskt med stark citronsmak! Om man inte vill ha den rosa färgen (vilket i och för sig ändå är snyggt!) så är det bara att lämna bort rödbetan. En enkelt och väldigt god dryck tycker jag. Testa det om du inte smakat på det förut! 
Receptet på lemonaden kommer från bloggen Bad bake day.
Receptet är förresten i cup, men om man inte har ett cup-mått hemma så är 1 cup 2,36 dl.

1 1/2 cup strösocker
6 cup + 1 cup vatten
1 1/2 cup pressad citron
En rödbeta

Koka upp socker och 1 cup vatten tills sockret lösts sig. Kyl ner sockerlagen och blanda med resten av vattnet och citronen. Skiva rödbetan och lägg i lemonaden. Låt ligga tills önskad färg uppnås och plocka sedan upp rödbetsskivorna. Servera gärna med is!



















//Matilda

2 kommentarer:

  1. Gott recept! Blev finfin lemonad som jag ska ge till en vän!

    SvaraRadera
  2. Kul! Hoppas din vän blir glad, för det är en riktigt god lemonad :)

    SvaraRadera